kenangan terindah...........

kenangan terindah...........

Tuesday, October 26, 2010

Mariam 3


sambungan lagi... semakin rancak aku menulis... sebelum ni tersilap pulak aku tulis saya.... mcm skema la plak.... ntah la... memang sangat terasa nak menulis ceritera tentang hidupnya... walaupun biasa2... tp sgt bermakna... gambar kat atas ni la mak aku... wajah yg tabah....


yg buat kdg2 aku termotivasi untuk belajar ni sebab mak selalu perli... tapi perli yg bermakna... nak mewah mak kata nanti... ayat mak pedas 'kalau nak jd mcm mak tak pyh belajaq,, bg fail terus senang, tak pyh bazir duit'contohnya la.... memang tersentak... dan tersirat mksudnya... mak aku pandai psiko... dia jd kaunselor jugak time tu... tp dia betul2 tabah... cabaran sikit dia tak pernah gentar... sebab mungkindah 20 tahun hidup tanpa suami...... mungkin km dulu miskin duit tp kaya kasih syg... itu sepatutnya... rumah yang kecik tu la teratak kami.... sebesar dua bilik di kolej kediaman... tanpa dapur... msak diluar.. kalau hujan bw masuk rumah

lari menyelamatkan diri... mak time tu dah tak malu... malunya bertempat... dia kutip papan2 di tapak pelupusan sebab nk buat dinding rumah.... dia bukan mencuri dan cr brg tak halal... asalkan halal semuanya... nak jd darah daging km jugak nanti.. memang sgt berdikari... mak sgt berdikari.... tp yg sy kagumnya... dia tak pernah meminta2... tak pernah berhutang... biar tak de asalkan tak berhutang... tu prinsipnya..... hehe...

kasut sekolah bj sekolah, beg sekolah selagi boleh dipakai akan dipakai sampai dah tak boleh pakai... koyak dijahit.. koyak lagi dijahit... koyak lagi dijahit... malu tu pun ad jugak la... tp nak malu buat ap kata mak sebb kita bukan mencuri... sebab time tu memang tak mampu.... tgk org lain waaaa... boleh pakai yg baru.... kalau time cuti tak pernah masa disia2kannya... mesti ad je kerja yg dibuatnya... tanam semula... berkebun... smpai kdg2 tu sy n adik penat sebab kena buat jugak.... tak de masa nak main2 sgt... sebab kesian... dan mak suruh buat.... hbs tu nak harap kat sapa lagi... km ja la yg boleh diharap... rutin harian bermula selepas subuh.... samapi la tido semula.... tak pernah ad dalam diari hdup dia berehat, menonton televisyen lagho2... berjalan2... makan angin dan tido selepas subuh... kita akan mewarisi kepapaan. rezeki Allah ad di mana2.... tp yg penting kena usaha... katanya...

yang aku nak point kat sini adalah beliau seorang pengurus kewangan dan pengurus masa yg hebat...

kadang2 mcm tak mampu ja nak jadi mcm dia... semuanya dia... tu la yang aku selalu kata insan biasa yang mungkin bertindak luar bisa.... dia lah orangnya... mungkin di luar sana ramai lagi wanita2 hebat.... berkaliber... berkerjaya... but she's different... sgt berbeza dgn orang lain sebab kehidupannya dapat aku selami.... sebab dia sentiasa dekat dgn aku......... itulah ibuku...

sekian dulu untuk kali ini... wallahua'lam

No comments:

Post a Comment